onsdag 31 mars 2010

Dimma och diagnoser

Fick veta att det är min läkare som vill att jag ska göra den där personlighetsutredningen, vilket iof är bra då jag aldrig har gjort någon sådan. Egentligen måste man tydligen ha gjort en sån för att få diagnosen borderline, så det verkar vara mycket som de har slarvat med i Växjö.
Men iaf så vill han att jag ska göra den för att han tror att jag har både Borderline och Schizotyp personlighetsstörning! Jaha då var vi där igen. Måste man vara sjuk för att man tror på övernaturliga saker och snackar med sig själv? Måste var enda liten del av mig tillhöra någon sjukdom? jag är så less på de. Tänkte gå igenom kriterierna för denna personlighetsstörning så får ni själva se och göra er en uppfattning.

* har hänsyftningsidéer (dock inte av vanföreställningskaraktär)
Hallå vem får inte det och vem kan dessutom inte säga att vissa saker är till för just mig eller visa andra. Vissa av oss har kanske bara lättare att fånga upp vissa saker.

* har underliga föreställningar eller magiskt tänkande som påverkar beteendet och som inte stämmer med gällande uppfattningar och normer i personens sociokulturella omgivning (är t ex vidskeplig, tror på klärvoajans, telepati eller ett "sjätte sinne"; hos barn och ungdomar bisarra fantasier eller fixa idéer)
Bara för att jag har vissa uppfattningar som de flesta andra inte har betyder det inte att jag är störd.

* har ovanliga perceptuella upplevelser, inkluderat kroppsillusioner
Vad är det?

* talar och tänker besynnerligt (t ex vagt, omständligt, metaforiskt, sirligt eller stereotypt)
Enligt denna verkar man ju snacka udda hur man än snackar. Men visst jag har fått höra att jag tänker och så lite udda, emn gör inte ala kreativa människor det.

* är misstänksam eller har paranoida tankar
Är inte särskilt konstigt med tanke på vad jag har varit med om, mobbning, otrohet osv.

* uttrycker inadekvata eller begränsade affekter

Va?
* ter sig udda, excentrisk eller besynnerlig i uppträdande eller yttre framtoning
Jo det gör jag väll, men kan inte se att det har med någon sjukdom att göra.

* saknar nära vänner eller andra personliga kontakter utöver den närmsta familjekretsen
Nej, har faktiskt en hel del vänner.

* känner stark social ångest som inte avtar vid närmare bekantskap och som är kopplad till paranoid rädsla snarare än till negativ självbild
Både ja och nej. Jag har ångest i sociala sammanhang men stor är den inte alltid och ja det är oftast pga misstänksamhet.

Jaha det var det. Säg gärna vad ni tror/tycker.


Sen till dimman, väntar på att den ska försvinna, vill nämligen ut. Nu kanske ni undrar varför jag inte bara går ut då. Jo svaret är enkelt, jag är rädd för dimma. Man vet aldrig vad som döljer sig i dimman, och nej jag blev inte det för att jag såg The Mist, även om den filmen knappast hjälpte till på den punkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar