torsdag 11 mars 2010

ADHD

Nyfiken som jag är var jag ju tvungen att läsa på om ADHD och mkt är skrämmande passande. Men ja jag vill genomgå en riktig utredning först innan jag säger att jag har nått. Här kommer det som stämmer.
1.)Jag dagdrömmer mycket ofta.
2.)Mina tankar far ofta iväg när jag försöker lyssna på andra.
3.)Jag fasar inför att svara på frågor eftersom jag inte vet vad frågan är i förväg.
4.)Jag känner mig ofta generad i social situationer eftersom jag inte vet riktigt vad jag ska göra.
5.)I skolan hade jag svårt för att räcka upp handen och svara på frågor även om jag kan svaret.
6.)Jag har svårt att komma igång med läxor.
7.)Jag får ofta höra att jag pratar och skrattar för mycket och på olämpliga ställen/tider, ex. under lektionstid.
8.)Jag tuggade alltid på pennor eller liknande under lektionstid.
9.)Jag avbryter ofta andra även när jag försöker att inte göra det.
10.)Jag känner mig ofta annorlunda än andra tjejer.
11.)Jag får alltid ont i handen när jag skrivit en stund.
12.)Råkar lätt i gräl med vänner och familj.
13.)Jag går ibland in i aaker som dörrhandtag och bordshörn utan att det är meningen.
14.)Jag gör alltid slarvfel på prov.
15.)Jag känner ofta att andra tjejer är arg på mig utan att veta varför.
16.)När jag är arg säger jag ofta saker som jag inte menar.
17.)Det är jobbigt för mig att bli klar med projekt i tid.
18.)Jag glömde ofta att ta med mig viktiga lappar och läxböcker till eller från skolan.
19.)Jag har svårt att minnas alla instruktioner för att lösa en uppgift.
20.)Jag har alltid svårt att koncentrera mig på det jag läser om det inte är något som intresserar mig.
21.)Även när jag har pluggat till ett prov kan jag oftast inte minnas vad jag ska skriva när jag gör provet.
22.)Jag gör alltid saker i sista minuten.
23.)Jag lämnar oftast in uppgifter för sent.
24.)Jag blir oftare och lättare sårad än andra tjejer.
25.)Det känns ofta som att jag skulle vilja gråta.
26.)Jag tycker inte att jag är bra i idrott.
27.)Det känns ofta som att jag inte är bra på någonting.
28.)Jag har mycket svårt att hålla ordning på mitt skrivbord.
29.)Jag glömmer ofta att göra saker folk har bett mig göra.
30.)Jag har ofta, nästan dagligen, ont i magen eller i huvudet.
31.)Jag kommer oftast för sent till möten och aktiviteter.
32.)Andra tycker att jag tarlång tid på mig att göra saker och komma iväg när jag ska någonstans.
33.)Jag har svårt att komma upp på morrnarna.
34.)Jag blir ofta störd av det som andra gör eller annat som sker i min ogivningen.
35.)Jag blir oftast irriterad när någon trummar med något.
36.)Folk säger ofta att om jag bara försökte så skulle jag göra mer rätt för mig trots att jag gör vad jag kan.
37.)Jag glömmer ofta av tiden.
38.)Jag har svårt att sitta helt still och vill gärna hålla på med något med mina händer.
39.)Jag känner mig som lugnast när jag är aktiv, tex när jag dansar eller är ute och går.
40.)Jag tycker inte om att gå in i affärer som är fulla av folk.
41.)Jag är väldigt kreativ.
42.)Det är ingen ordning i min väska.
43.)Jag får ofta leta efter saker när jag ska ha de för att jag inte minns vart jag har lagt de.
44.)Ibland skrattar andra tjejer åt saker som jag inte förstår varför.
45.)Ibland går andra tjejer ifrån mig utan att jag förstår varför.
46.)Det underlättar om någon sitter med mig när jag ska göra uppgifter även om personen inte hjälper mig.
47.)Jag glömmer ganska ofta av att äta.
48.)Jag väntar ofta med att gå på toa tills sista minuten.
49.)Det tar alltid tid för mig att somna på kvällarna.
50.)Jag säger ofta att jag ska göra något strax men glömmer bort det.
51.)Jag har ofta svårt att somna för att tankarna far runt.
52,)När jag ska vara med en krupp kompisar vet jag ofta inte hur jag ska närma mig de.
53.)Jag känner mig ofta uttråkad.
54.)Jag avskyr och kan inte alltid klara av att stå i kö och vänta.
55.)När jag måste sitta still måste jag plocka med något eller rita.
56.)Jag känner mig oftast uttråkad och sömnig när jag sitter på lektioner eller liknande men vaknar till så fort jag får röra på mig lite.
57.)Många säger att jag är lite "för mycket".
58.)Starkt ljus och vissa ljud tycker jag är mycket störande.
59.)Jag tappar ofta bort saker.
60.)Jag får ofta höra och bli retad för att jag är "uppe i det blå".
61.)Jag har svårt att hålla koll på hemuppgifter och inlämningdatum.
62.)Jag byter ofta och tvärt ämne när jag pratar med folk.
63.)Folk säger ofta att jag överreagerar på saker.
64.)Jag känner mig ofta orolig.
65.)Jag känner mig ofta vresig eller nedstämnd utan anledning.
66.)Jag har lätt för att känna frustration.
67.)Jag har svårt att visa tålamod.
68.)Jag känner mig helt slut i huvudet när jag kommmer hem ifrån skolan eller liknande.
69.)Jag tappar kontrollen när jag blir arg och frustrerad.
70.)Jag har mycket svårt för att hålla ordning på min tillvaro.
71.)Ibland äter jag för att lugna mig.
72.)Jag känner ofta att folk kritiserar mig.
73.)Det verkar som jag ofta säger eller gör fel saker när jag är med kompisar eller i grupper.
74.)Jag brukar känna mig trött på dagen men vaknar oftast till framåt kvällen.
75.)jag är rädd för attövningsköra.
75.)Mina betyg varierar mellan IG och MVG.
76.)Jag kan göra en hemmuppgift men glömmer sen ofta att lämna in den.
77.)Jag är orolig införframtiden.
78.)Jag vet inte vad jag vill bli eller göra i framtiden.
79.)Jag har svårt för viss sorts mat och lukt.
80.)Jag har svårt för vissa material eller struktur.
81.)Jag verkar vara mindre mogen än andra i min ålder och folk tror ofta att jag är yngre än vad jag är.
62.)Jag trivs bäst med folk som antingen är mycket yngre än mig eller mycket äldre.

Dessa punkter har tagits från frågeformulär som finns i boken "Flickor med AD/HD" av Kathleen G. Nadeau, Ellen B. Littman och Patricia O. Quinn.

I boken om den kombinerade varianten av ADHD såt följande "...inbegriper de som är rastlösa, nervösa och "hyperreaktiva" snarare än öppet hyperaktiva. I skolan kan de vara pratsamma och fnittriga, en kommentar från läraren kan vara "har svårt att arbeta tyst och lugnt". Läraren kan också konstatera att "om hon bara lade manken till och ansträngde sig lite mer skulle hon kunna göra sig själv rättvisa." Detta stämde så perfekt på mig att det var som att på ett slag och det var just denna bit som fick mig att fortsätta att läsa.

Vad jag nu än har hoppas jag det ordnar sig snart.

1 kommentar:

  1. Mm, mycket stämmer in på dig, lite på mig också. Och du verkar ju inte bara ha BPD så det är ju inte omöjligt att du har ADHD också.

    /Yuki

    SvaraRadera