fredag 26 mars 2010

Om diagnoser (Varning lång text)

På senare tid har jag, ovanligt nog, funderat en del kring diagnoser och vad som kan vara "fel" med mig. De tre jag har läst och funderat på är Borderline (ofc), ADHD och AS (mest för att det är nått de snackat lite om förr), så nu tänkte jag lägga upp det jag har kommit fram till genom enbart diagnoskriterierna (sen finns det ju såklart andra tecken med som tyder på dessa sjukdomar). Alla kriterier kommer från DSM-VI

Borderline

1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer. Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
Ja jag gör allt verkligen för att slippa separationer, om de är inbillade eller ej är ju svårt för mig att veta.
2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
Hmm, den här punkten vet jag inte, intensiva är iaf mina relationer men jag 'är ju en rätt intensiv person. Och vist idealiserar jag de jag gillar men inte på detta sett, eller?
3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
Den här punkten fattar jag inte riktigt men om jag ska tolka den efter hur det verkar vara i böcker och hos de jag frågar så är det så att vad de gillar och hur de är ändras ofta, och det gör det ju inte med mig, jo klart jag är lite annorlunda beroende på känsla, men jag blir inte en helt ny person och mina intressen har varit rätt slida genom tiden.
4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
Jag är impulsiv i det mesta, men jag har problem med pengar och dess värde.
5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
Ja här kan jag väl inte säga mer än ja, men aldrig menat som hot utan för att jag faktiskt inte orkar mer.
6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
Jupp, detta stämmer bra, jag reagerar rätt...hm.. extremt på allt och ändrar lätt känslor, alltså i allmänhet, mina ståndpunkter och så ändras typ aldrig.
7. Kronisk tomhetskänsla.
Ja tyvärr.
8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
Måste erkänna att jag känner ofta så men jag får inte visa mig arg, arg är dåligt.
9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.
Ja det har hänt faktiskt.

AD/HD
Man måste ha minst sex av följande symtom i minst sex månader.
1. Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
Slarvfel gör jag ofta men jag tror inte jag är slarvig när det gäller detaljer.
2. Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar.
Sant, fast tycker jag nått är roligt eller intressant går det lättare.
3. Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
Ibland, men det är oftast för att jag dagdrömmer en del.
4. Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
Näe inte direkt, eller jag minns inte så mkt just när det gäller skolarbeten.
5. Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
Det stämmer, det är alltid så mkt i mitt huvud att jag ytterst sällan kan organisera nått, förutom böcker i bokstavsordning.
6. Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor)
Menar ni matte så ja, men är det nått jag gillar så gör jag det.
7. Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
Näe, men jag tappar ofta bort småprylar och papper.
8. Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
Oja, det kan man lungt säga att jag är.
9. Är ofta glömsk i det dagliga livet
Haha ja det med, alltid en eller flera saker som inte blir gjorda pga det.

Även sex av dessa symtom måste man ha under minst sex månader (tror sex månaders biten är mest för barn?).
1. Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter kan inte sitta still.
Jupp, kan aldrig sitta still med händer och fötter och jag kan inte sitta ner en längre stund heller.
2. Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund. Springer ofta omkring. Klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen ( hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet).
Om vi ska ta det som gäller vuxna så ja, känner mig typ alltid rastlös.
3. Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv".
Näe det stämmer inte alltid, fast oftast är det antingen eller, antingen helt utmattad eller helt energisk.
4. Pratar ofta överdrivet mycket.
Hehe oja.
5. Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt.
Ja det med händer rätt ofta.
6. Har ofta svårt att vänta på sin tur.
Det är lättare nu, men jag hatar att vänta tills det är min tur, kan bli riktigt grinig ibland.
7. Avbryter eller inkräktar ofta på andra ( t ex kastar sig in i andras samtal eller lekar).
Även där är det antingen eller, antingen bara kastar jag mig in eller så drar jag mig onödigt långt undan.

Även dessa kriterier måste vara uppfyllda.
1. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder.
Eeeh ingen aning, mamma är inte här och jag minns typ inget av min barndom.
2. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet).
Det där kan jag inte riktigt svara på, vet inte vad som riktigt räknas som funktionsnedsättning. Men jag har ju svårt att plugga iaf.
3. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier.
Samma svar som ovan, vet liksom inte vad som räknas.
4. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller något annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning ( t ex förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).
Det är ju där mina funderingar är.

Aspergers syndrom
A. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:
(1) påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
Kan inte ta ögonkontakt med folk men annars använder jag både kroppen och ansiktet, även om jag har lärt mig rörelserna mer från anime än vanliga människor.
(2) oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
Hm, vet inte riktigt, men jag vet inte helt hur man ska göra för att börja snacka med någon och så, blir alltid orolig när jag ska snacka med nån för första gången för att jag inte vet riktigt hur jag ska göra.
(3) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
Nope, gillar att dela med mig av tankar och sånt, kanske till och med lite för mycket.
(4) brist på social eller emotionell ömsesidighet

Fattar inte riktigt denna frågan.

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
Hm, ja kanske, jag har ju iaf intressen som alltid funnits där och som jag verkligen älskar och gärna skulle hålla på med typ jämt.
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
Näe, förutom min besatthet av siffrorna 3 och 5.
(3) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
Har inga sånna så vitt jag vet.
(4) enträgen fascination inför delar av saker
Eeeh beror ju på ämne.

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
Samma som de liknande frågorna av Ad/HD, vet inte vad de räknar som normalt riktigt.
D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen
(t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

Nope, jag talade och så när jag skulle, läsa och skriva lärde jag mig till och med tidigare.

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.
Som sagt, minns inte så mycket om min barndom.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.
Nope.

Jaha då var jag väl klar då, hade tänkt ta upp dyskalkyli men då det inte finns några kriterier för det utan man använder sig bara av frågor så skulle detta inlägg bli alltför långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar